Salento Atmosphere and the Role of Movies

Giulia Urso

Abstract


In this paper we show how cinema, due to the inherent strength of the images it produces, interacts or even interferes with the processes of place image building. The topic under discussion is then absolutely crucial to geography, being it the science of place. The author, starting by explaining the reciprocity (cycling) relation existing between cinema and place, analyzes by means of a qualitative approach the case of Salento and the creation of its “atmosphere” through cinematic images, taking into account those movies that most have contributed to it. Concerning film-induced tourism the author found that, from the supply side, the local tourism system did not still fully adapted itself to the new needs of this segment. However, there is a great potential for its development, since a latent demand seems to exist and the activities of Apulia Film Commission are greatly contributing to it.


Keywords


Place Image; Real Space vs. Cinematic Space; Film-Induced Tourism; Salento

Full Text:

PDF (English)

References


BEETON S. (2005), Film-induced tourism, Channel View Publications, Clevedon.

BENCIVENGA A., CHIARULLO L., COLANGELO D., PERCOCO A. (2013), “L’attrattività turistica di una location: tra immagini paesaggio e cinema. Lo sguardo di «Basilicata coast to coast»”. In CIRELLI C., GIANNONE M., NICOSIA E. (a cura di), Percorsi creativi di turismo urbano. I luoghi dell’entertainment nella città del tempo libero, Pàtron, Bologna, pp. 312-326.

BRUNO G. (2006), Atlante delle emozioni. In viaggio tra arte, architettura e cinema, Bruno Mondadori, Milano.

DE GIACOMO E. S. (2013), “La Basilicata come Palcoscenico”. In CIRELLI C., GIANNONE M., NICOSIA E. (a cura di), Percorsi creativi di turismo urbano. I luoghi dell’entertainment nella città del tempo libero, Pàtron, Bologna, pp. 327-336.

DI CESARE F., RECH G. (2007), Le produzioni cinematografiche, il turismo, il territorio, Carocci, Roma.

DI FELICE G. (2013), “Da luoghi letterari a luoghi turistici nella mediazione cinematografica. Due casi internazionali a confronto”. In CIRELLI C., GIANNONE M., NICOSIA E. (a cura di), Percorsi creativi di turismo urbano. I luoghi dell’entertainment nella città del tempo libero, Pàtron, Bologna, pp. 337-352.

GUNN C. A. (1972), Vacationscape: Designing Tourist Regions, Taylor & Francis, Washington.

KIM H., RICHARDSON S. L. (2003), “Motion picture impacts on destination images”, Annals of Tourism Research, 30(1), pp. 216-37.

HUDSON S., RITCHIE J. R. B. (2006), “Film tourism and destination marketing: the case of Captain Corelli’s mandolin”, Journal of Vacation Marketing, 12(3), pp. 256-68.

MACIONIS N. (2004), “Understanding the film-induced tourism”, in W. Frost, W. C. Croy, S. Beeton, Proceedings of the International Tourism and Media Conference, Tourism Research Unit, Monash University, Melbourne, pp. 86-97.

MARTÍNEZ-RIGOL S. (2013), “City of celluloid: more than a stage”. In CIRELLI C., GIANNONE M., NICOSIA E. (a cura di), Percorsi creativi di turismo urbano. I luoghi dell’entertainment nella città del tempo libero, Pàtron, Bologna, pp. 353-363.

MIOSSEC J. M. (1977), “L’image touristique comme introduction à la géographie du tourisme”, Annales de Géographie, 85 (473), pp. 55-70.

NICOSIA E. (2012), Cineturismo e territorio. Un percorso attraverso i luoghi cinematografici, Pàtron, Bologna.

POLLICE F. (2012), “Il cinema nella costruzione dello spazio turistico”, Introduzione al volume NICOSIA E. (2012), Cineturismo e territorio. Un percorso attraverso i luoghi cinematografici, Pàtron, Bologna, pp. 11-16.

POLLICE F., URSO G. (2013), “Identità territoriali e potere performativo del cinema”. In CIRELLI C., GIANNONE M., NICOSIA E. (a cura di), Percorsi creativi di turismo urbano. I luoghi dell’entertainment nella città del tempo libero, Pàtron, Bologna, pp. 298-306.

POLLICE F., URSO G. (2014), “Turismo versus globalitarismo”. In TURCO A. (a cura di), Filiere Etiche del Turismo. Territori della vacanza tra valori, politiche e mercati, Unicopli, Milano, pp. 75-96.

SCOTT A. (1997), “The cultural economy of cities”, International Journal of Urban and Regional Research, 21(2), pp. 323-339.

SUTTCLIFE A. (1984), “The Metropolis in the cinema”, in A. Suttclife (ed.), Metropolis, 1890-1940, Mansell, London, pp. 147-171.

URRY J. (1990), The tourist gaze: leisure and travel in contemporary societies, Sage, London.




DOI: 10.6092/issn.2036-5195/4963

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Giulia Urso

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.