Film-Induced Tourism, City-Branding and Place-Based Image: the Cityscape of Naples between Authenticity and Conflicts
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (English)References
AA.VV. (2009). Lo studio di Velardi: per colpa di Gomorra Campania solo per turisti coraggiosi. Il Mattino, 30 gennaio,
http://www.ilmattino.it/napoli/citta/lo_studio_di_velardi_per_colpa_di_gomorra_campania_solo_per_turisti_coraggiosi/notizie/44358.shtml.
BEETON, S. (2005). Film-Induced Tourism. Clevedon: Channel View Publications.
BORDELON, B. M. & DIMANCE, F. (2011). Unofficial images of a tourism destination: New Orleans behind the scenes. International Journal of Leisure and Tourism Marketing, 2, 4, pp. 295-312.
BRANDOLINI, S. (2009). La Regione: i turisti allontanati da Gomorra e dai servizi di Report. Corriere del Mezzogiorno, 30 gennaio.
BRUNO, G. (1997). City views, the voyage of film images, in CLARKE, D.B. (ed) The cinematic city. London: Routledge, pp. 47-60.
BUCHMANN, A., MOORE, K. & FISHER, D. (2010). Experiencing Film Tourism: Authenticity & Fellowship. Annals of Tourism Research, 37, 1, pp. 229–248.
CALDWELL, L. (2003). Imagining Naples: The Senses of the City, in BRIDGE, G. & WATSON, S. (eds) A Companion to the City. Oxford: Blackwell, pp. 55-64.
CAPRARA, V. (2010). Il resto di Gomorra, in DE CRESCENZO, M.C. et al. (eds) Napoli città del cinema. Napoli: Biblioteca Universitaria di Napoli, Libreria Dante e Decartes, pp. 153-159.
CAPUA, P. (2009). Una regione per turisti coraggiosi. La Repubblica, 30 gennaio.
CAPUTO, L. (2014). "Gomorra", la serie tv spaventa la scolaresca di Bolzano: annullata la trasferta a Napoli, http://www.huffingtonpost.it/2014/05/08/gomorra-serie-tv-spaventa-scolaresca-bolzano_n_5286216.html.
CASTELLANO, A. (1997). Il cinema vesuviano, in GHIGI, G. (ed) 12 settimana internazionale della critica di Venezia. Venice, Rome, Milan: La Biennale di Venezia/Il Castoro SNCCI, pp. 95-102.
CONNELL, J. (2012). Film tourism e Evolution, progress and prospects. Tourism Management, 33, pp. 1007-1029.
COPPOLA, P. & VIGANONI, L. (1994). The Urban Challenge between Past and Future: Naples and the Market of the Year 2000, in AVE, G. & CORSICO, F. (eds), Marketing urbano. Torino: Torino Incontra, pp. 482- 490.
COPPOLA, P. SOMMELLA, R. & VIGANONI, L. (1997). Il paesaggio urbano napoletano tra immagine e mercato, in MAUTONE, M. (eds) Una giornata di studi in onore di Mario Fondi, Napoli: Esi, pp. 65-90.
D’ALESSANDRO, L. & SOMMELLA, R. (2012). Turismo, qualità urbana e competitività: alcune riflessioni sul caso di Napoli, in ADAMO, F. (ed), Turismo e sviluppo urbano in Italia. Bologna: Pàtron, pp. 247-264.
D’ALESSANDRO, L. & VIGANONI, L. (2013). Consumo di lusso e cambiamento urbano: le Main Streets di Napoli. Bollettino della Società Geografica Italiana, series XIII, VI, pp. 401-422.
GABARDI, E. (2010). I nuovi trend della pubblicità turistica in Italia. Pubblicità Italia.
KARAVATZIS, M. (2008). From City Marketing to City Branding. An Interdisciplinary Analysis with Reference to Amsterdam, Budapest and Athens. PhD Thesis, Groningen University: Netherlands.
MARLOW-MANN, A. (2011). The New Neapolitan Cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press.
NICOSIA, E. (2012). Cineturismo e Territorio. Un percorso attraverso i luoghi cinematografici. Bologna: Pàtron.
O’ HEALY, A. (1999). Revisiting the belly of Naples: the body and the city in the films of Mario Martone. Screen, 40, 3, pp. 239-256.
PIEDIMONTE, S. (2009). Il regista Recuenco: “Questa regione così bella che è vera”. Corriere della Sera, 30 novembre.
ROESCH, S. (2010). The Experiences of Film Location Tourists. Clevedon: Channel View publications.
SALINARI, G. (2012). Regione Campania, in GABARDI, E. (ed), Regioni e province italiane. Sette casi significativi di comunicazione turistica. Milano: FrancoAngeli, pp. 46-55.
TOOKE, N. & BAKER, M. (1996) Seeing is believing: The effect of film on visitor numbers to screened locations. Tourism Management, 17, 2, pp. 87–94.
URRY, J. & LARSEN, J. (2012). The Tourist Gaze 3.0. London: Sage.
VIGANONI, L. (2002). Luoghi e identità: Napoli tra immagine e politica, in CROCE, A., TESSITORE, F. & CONTE, D. (eds), Napoli e la Campania nel Novecento. Diario di un secolo. Napoli: Edizioni del Millennio, pp. 29-44.
ZUKIN, S. (2010). Naked City. The Death and Life of Authentic Urban Places. New York: Oxford University Press.
DOI: 10.6092/issn.2036-5195/4960
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2015 Libera D'Alessandro, Rosario Sommella, Lida Vigagnoni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.