Preliminary Considerations on Cultural Tourism in Abruzzo as a Strategic Tool for the Renewal of the Regional Tourist Offerings
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.2036-5195/6760Keywords:
Cultural tourism, Tangible heritage, Cultural itineraries, Integration, AbruzzoAbstract
Although the number of initiatives of place promotion, the Abruzzo tourism offer remains essentially polarized around two basic segments (the seaside/summer segment and the mountain/snow-based one) and it strongly depends on the proximate tourist demand. Actually the Abruzzo region holds a wider and varied heritage, composed by cultural attractions, historical and architectural resources, wine and food potential and, more generally speaking, a lot heterogeneous environments and landscapes. These resources could respond to the new philosophies of tourism demand, characterised by the experiential motivations of peacefulness, tranquility and soul regeneration in a very close contact with nature. The goal of this study is to evaluate the potential tourism usability of the Abruzzo cultural heritage assessing the levels of the distribution of accommodation facilities and attractiveness. A more aware and integrated tourism offer may produce complementarities both at product and territory levels and may also absorb some critical issues of the regional tourism industry (no awareness of cultural tourism potential, the fragmentation of public policies, the inability to cooperate with a networking mentality).
References
Anonimo (1934). La conquista turistica del Gran Sasso d’Italia. Le Vie d’Italia, 721-734.
Bagnoli, L. (2010). Manuale di geografia del turismo, Torino: Utet.
Camagni, R. (2009). Per un concetto di capitale territoriale. In D. Borri, F. Ferlaino (Eds.), Crescita e sviluppo regionale: strumenti, sistemi, azioni (pp. 66-90). Milano: Franco Angeli.
Cardinale, B., and Ferrari, F. (2006). Turismo e territorio in Abruzzo: dinamiche e attori nel processo regionalizzazione. In G. Mauro (Ed.), Studi sull’economia abruzzese (pp. 232- 285). Milano: Franco Angeli.
Castiello, N. (Ed.) (2004). Atti delle Giornate di Studio ‘Il turismo culturale in Campania’, Napoli: Quaderni del Dipartimento di Analisi dei processi economico-sociali, linguistici, produttivi e territoriali.
Cerquetti, M. (2010). Dall’economia della cultura al management per il patrimonio culturale: presupposti di lavoro e ricerca. Il capitale culturale. Studies on the Value of Cultural Heritage, 1, 23-46.
Cresa (2014), Il turismo in Abruzzo, L’Aquila.
Dematteis, G. (1995). Progetto implicito. Il contributo della geografia umana alle scienze del territorio. Milano: FrancoAngeli.
De Santis, G. (1975). L’espansione turistica in Abruzzo, Rivista Abruzzese, 212-240.
Du Gay, P., and Pryke, M. (Eds.) (2002). Cultural economy: cultural analysis and commercial life. London: Sage.
Fondi, M. (1970). Abruzzo e Molise, Torino: Utet.
Fuschi, M. (2007). Turismo e cultura: solo un fenomeno «urbano»?. In P. Landini (Ed.), Turismo e territorio. L’Italia in competizione, Rapporto annuale SGI (pp. 36-42). Roma: Società Geografica Italiana.
Fuschi, M. (2012). La valorizzazione turistica dei paesaggi agro-culturali: una interpretazione geografica. In F. Adamo (Ed.), Annali del turismo (pp. 23-38). Novara: Geoprogress Edizioni.
Fuschi, M. and Cavuta, G. (2004). Il prodotto verde & parchi nel settore turistico abruzzese. Una verifica empirica. In F. Adamo (Ed.), Contributi alle giornate del turismo 2001/2002 (pp. 287-311). Bologna: Patron.
Fuschi, M., and Di Fabio, A. (2012). Le strade del Vino in Abruzzo: una mancata occasione di promozione e sviluppo territoriale. In Adamo, F. (Ed.) Paesaggi agroculturali e turismo. Annali del turismo (pp. 209-228). Novara: Geoprogress Edizioni.
Fusco Girard, L., and Nijkamp, P. (Eds.) (2009). Cultural tourism and sustainable local development. Farnham: Ashgate Publishing.
Getz, D. (1994). Event tourism and the authenticity dilemma. In W.F. Theobald (Ed.), Global Tourism (pp. 409-427). Oxford: Butterworth Heinemann.
Hall, M., and Zeppel, H. (1990). Cultural and heritage tourism: The new Grand Tour?, Historic Environment, 7, 86-98.
Herbert, D. T. (1995). Heritage, Tourism and Society. London: Mansell.
Innovacenti P. (2007). Geografia del turismo. Roma: Carocci.
Landini, P. (1973). Verso una conurbazione turistica negli altopiani maggiori d’Abruzzo, Bollettino della Società Geografica Italiana, Suppl. II, 391-393.
Landini, P. (Ed.), (2007). Turismo e Territorio. L’Italia in Competizione. Roma: Società Geografica Italiana.
Magnaghi, A. (2005a). Il ritorno dei luoghi nel progetto. In A. Magnaghi (Ed.), La Rappresentazione Identitaria del Territorio. Atlante, Codici, Figure del Progetto Locale (pp. 7-19). Firenze: Alinea Editrice.
Magnaghi, A. (Ed.) (2005b). Scenari strategici. Firenze: Alinea Editrice.
Magnaghi, A. (2009). Territorio: dal progetto implicito al progetto esplicito. In Vv. Aa. (Eds.)., Le frontiere della geografia (pp. 275-292). Torino: Utet.
Maitland, R., and Newman, P. (2014). World tourism cities: Developing tourism off the beaten track. London: Routledge.
Massimi, G. (1999). Il paesaggio da concetto a progetto. Sincronia e diacronia nel paesaggio della regione Abruzzo. In G. Massimi (Ed.), Altopiano delle Rocche Media Valle dell’Aterno e Conca Subequana. Luoghi e paesaggi in uno scenario di espansione turistica e di sviluppo compatibile (pp. 11-47). Regione Abruzzo: Collana di Studi Abruzzeso (n. 33).
Mautone, M., and Ronza, M. (2011). Patrimonio culturale e paesaggio: un approccio di filiera per la progettualità territoriale. Roma: Gangemi Editore.
May, J. (1996). In search of authenticity off and on the beaten track. Environment and Planning D: Society and Space, 14(6), 709-736.
Mikos von Rohrscheidt, A. (2008). Cultural Tourism – concerning the definition. Turystyka Kulturowa, 1, 46- 62.
Morelli, P. (Ed.) (2003). Beni culturali e turismo nelle città d’arte italiane. Milano: Franco Angeli.
O’ Meara K. (2000). Adventure tourism’s future: keeping it real. Travel Weekly, 59(77), 44-44.
Plog, S. C. (1974). Why destination areas rise and fall in popularity. Cornell hotel and restaurant administration quarterly, 14(4), 55-58.
Prentice, K. (1993). Tourism and Heritage Attractions. London: Routledge.
Riccardi, M. (1957). Aspetti geografici del turismo nell’Abruzzo e Molise. In Vv. Aa. (Eds.), Atti XVII Congresso Geografico Italiano, (pp. 585-597). Bari: Cressati.
Richards, G. (1996). Cultural Tourism in Europe. Wallingford: Cab International.
Ridolfi, G. (1972). Lo sviluppo del turismo in Abruzzo nei suoi aspetti geografici. In Vv. Aa. (Eds.), Atti IV Convegno Nazionale della Cultura Abruzzese, Abruzzo. Rivista dell’Istituto di Studi Abruzzesi, (pp. 191-217). Roma: Edizioni dell’Ateneo.
Romano, G. (2005). Città d’arte in Abruzzo. San Giovanni Teatino: Zemrude&Co. Micro-editoria.
Silberberg, T. (1995). Cultural tourism and business opportunities for museums and heritage sites. Tourism Management, 16(2), 361-365.
Smith, M. K. (2006). Issues in cultural tourism studies. London: Routledge.
Sigala, M., and Leslie, D. (2005). International cultural tourism: Management, implications and cases. London: Routledge.
Terkenli, T. S. (2002). Landscapes of tourism: towards a global cultural economy of space?. Tourism Geographies, 4(3), 227-254.
Timothy, D. J., and Boyd, S. W. (2003). Heritage tourism. New Jersey: Pearson Education.
Toschi, U. (1967). Compendio di Geografia Economia Generale. Roma: Edizioni Cremonese.
Vecco, M. (2010). A definition of cultural heritage: from the tangible to the intangible. Journal of Cultural Heritage, 11(3), 321-324.
Zeppel, H. and Hall, C. M. (1992). Arts and heritage tourism. In B. Weiler, C.M. Hall (Eds.), Special Interest Tourism (pp. 47-68). London: Belhaven.
World Tourism Organization/Secretary-General. (1985). The State’s Role in Protecting and Promoting Culture as a Factor of Tourism Development and the Proper Use and Exploitation of the National Cultural Heritage of Sites and Monuments for Tourism. Madrid: World Tourism Organization.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Marina Fuschi, Valentina Evangelista
Copyrights and publishing rights of all the texts on this journal belong to the respective authors without restrictions.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (full legal code).
See also our Open Access Policy.
Metadata
All the metadata of the published material is released in the public domain and may be used by anyone free of charge. This includes references.
Metadata — including references — may be re-used in any medium without prior permission for both not-for-profit and for-profit purposes. We kindly ask users to provide a link to the original metadata record.